ONI
Westerse anime met punthaar, paarse esthetiek, space ninja’s en lasers, what’s not to love?
In de animewereld van animetown is een nieuwe animemisdaadbestrijder, Konoko (Mai Hasegawa)! Met punthaar en overweldigend geweld redt ze de wereld! Dit spel is een unieke mix van third person shooter en 90s anime, gemaakt door old school (pre-Halo) Bungie!
SETTING
In het jaar 2032 is de wereld zo vervuild dat deze haast onleefbaar is geworden. Alle landen binden samen in 1 authoritair conglomeraat en alle onleefbare regio’s worden tot ontoegankelijke “Wilderness preserves” gebombardeerd. Jij speelt Konoko, lid van de Technological Crimes Task Force (TCTF) en bestrijd het kwaadaardige Syndicate. Jouw middelen zijn (in volgorde van belang): Ledematen, Schietapparaten, maten en haarzigguraten (okay dat ging wat ver). Het spel oogt als futuristiche anime, denk Ghost in the Shell. De leveldesigners werkten samen met een architect en dat valt op. Gebouwen hebben een logische layout en (soms) een interessante opbouw. Verkennen wordt zowel beloond (yay powerups) als ontmoedigd (waarom loop ik 5 minuten voor deze teleurstelling). Veel levels zijn erg leeg en monolithisch, maar persoonlijk waardeer ik de schaal ten zeerste. Veel ammo, powerups en health items zijn verstopt achter enkele gerichte sprongen, maar soms ook achter een gesloten deur of verstopt in een stuk onopvallende architectuur.
Grote levels, kleine Konoko
GAMEPLAY
Het spel speelt in 3e persoon, en je wordt gemotiveerd om onverlaten tegelijkertijd met lood(lasers) en voetwerk uit te schakelen. Ook bevat het spel wat platformwerk, variërend van enerverend tot frustrerend.
Elk level is opgebouwd met checkpoints en hoewel die soms wat ver uit elkaar zitten klopt de pacing compleet. Doorgaans unlock je met een nieuw level ook nieuwe moves. Naast de ram-ram-trap verdien je na een tijdje de ram-ram-trap-TRAP, ultieme enervatie. Eerlijk, sommige moves zijn erg handig, de “buk->sta op en doe een roundhouse… punch?” doet het altijd goed, en de rennende omhelzing is zowel zwoel als effectief. Vijanden laten zien hoeveel geweld ze nog kunnen hebben door de kleur van de impact van jouw hits. Jij hebt dit ook, maar ook een healthcirkel die prima functioneert. De locaties en missies zijn memorabel, het vliegveld is bijv. een erg boeiende setting, met zeer fragiele en dankbare NPCs. Dankbare NPCs voorzien nog wel eens een healing item of wat ammo, die door de schaarsheid erg welkom zijn. Ook zijn NPCs vaak integraal omdat ze bepaalde deuren kunnen openen. Het heen en weer rennen op de landingsbaan is echter alleen maar leuk als er plasma om je oren vliegt. Maar hey, Konoko kan lekker snel rennen.
Sooooryuken!
Nieuwe levels introduceren ook langzaam nieuwe wapens en oh boy, de wapens zijn redelijk nuts:
WAPENS
Er zijn 2 soorten ammo en hun passende wapens, plasma (groen) en ballistic (rood)
Hier enkele early game wapens voor de smaak
Ballistic
Campbell Equalizer - Kleine pewpew – Doet schade op afstand
Blackadder SMG - Snelle pewpew – Waardeloos booooeeee
Plasma
SML3 Plasma Rifle – BLOOP BLOOP – Dab op de haters
Van Der Graaf Pistol – ZAP – Wekt een indrukwekkende indruk
chick chuck
PLOT
Het meeste verhaal wordt in Oni vertolkt via dialoog, standaard statisch plaatje van de spreker met een ingame cutscene op de achtergrond. Na enkele missies de orde behouden kom je erachter dat eervolle TCTF informatie achter houdt en er misschien meer met je karakter van doen is dan op de doos staat (punthaar voornamelijk right). Missie 3 echter stuurt je naar een Bio Research lab waar je geconfronteerd wordt met een enforcer van The Syndicate genaamd Barnabas. Wel die fight is een Barnabitch want als je de dude een paar keer goed hebt gemept healt ie zichzelf en hij heeft een laserkanon wat in jouw handen ronduit deprimerend is, maar prima tegen jou werkt als je op de grond ligt. Goede skillcheck, memorabele fight. Ook de bio pools waar je later goed omheen moet manoeuvreren, uiteraard met vliegend plasma voorzien door Syndicate leden, zijn erg memorabel.
Wie bracht er benen naar een lasergevecht?
Andere bazen die je tegen komt zijn ninjas, ninjas met jetpack en boze cyberbrains met doorgeschoten security die niet onder doet voor een Evil Genius type kamer vol valstrikken.
Oh het spel neemt zichzelf niet té serieus
CONCLUSIE
Het spel ziet er mild gedateerd uit, maar mijn ogen zien dit niet. Ik ervaar geen graphic crisis. De anime stijl helpt, en de gameplay is nog steeds legit, mits je niet van een gebouw valt en de afgelopen 10 minuten overnieuw mag doen.
De setpieces zijn top notch en hoewel het spel duidelijk wat meer kooktijd kon hebben krijg je er zeker geen parasieten van.
8,3/10 Nostalgie verblindt, maar maakt ook gelukkig